Ομιλία του ομότιμου καθηγητή Α. Τσακαλίδη σε πάνελ με θέμα: "Επιστήμη και Τέχνη: ένας ανοικτός διάλογος"

Εικόνα pintela
Κατηγορία: 

Δημοτική Βιβλιοθήκη, Πέμπτη 09-05-2019, 19:00 

Θέμα Πάνελ:  "Επιστήμη και Τέχνη: ένας ανοικτός διάλογος"

Ομιλητές

Αγιάτις Μπενάρδου,

Μονάδα Ψηφιακής Επιμέλειας ΕΚ ΑΘΗΝΑ / Πανεπιστήμιο Γλασκώβης / ΟΠΑ

·         Τίτλος: Η "δύσκολη" πολιτιστική κληρονομιά στα χέρια της τεχνολογίας

·         Περίληψη:  Οι βυθιστικές τεχνολογίες (immersive technologies) αποτελούν ένα σύνολο εργαλείων και μεθόδων ανάδειξης και ενίσχυσης της βιωματικής εμπειρίας: από την εικονική πραγματικότητα (virtual reality), την επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence) και τις μεικτές (αναλογικές/ψηφιακές) μεθόδους, οι βυθιστικές εμπειρίες αναδεικνύονται πλέον ως μέσα ανα-σύνθεσης της μνήμης στο πεδίο της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στην παρούσα τοποθέτηση, θα τεθούν ερωτήματα σχετικά με τη υιοθέτηση βυθιστικών τεχνολογιών σε ιστορικά ευαίσθητους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα και θα διερευνηθούν οι δυνατότητες που οι τεχνολογίες αυτές προσφέρουν σε ό,τι αφορά τη συλλογική μνήμη, τη συλλογική ευθύνη, και τις συλλογικές ικανότητες για επαναπροσδιορισμό.  

Ιουλία Πεντάζου,

 Ιστορικός, μεταδιδάκτορας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ΣΕΠ, ΕΑΠ,

·         Τίτλος: Συμβιώσεις στο χώρο του Μουσείου ή όταν τα φυσικά εκθέματα συναντούν τα ψηφιακά

·         Περίληψη:  Τα μουσεία με ιστορικό περιεχόμενο, όπως και όλα τα μουσεία εν γένει, αποτελούν τον κατεξοχήν χώρο συλλογής, συντήρησης και έκθεσης υλικών τεκμηρίων του παρελθόντος. Ταυτόχρονα λειτουργούν και ως χώρος εκπαίδευσης του ματιού, όχι μόνο στην αισθητική του ωραίου και των ιδεών, αλλά κυρίως στη εκμάθηση της αντικειμενικής πραγματικότητας.

Στην ψηφιακή εποχή, όλα τα μουσεία εμπλουτίζουν το περιεχόμενό τους με ψηφιακά εκθέματα. Στις αίθουσές τους συνυπάρχουν – με διαφορετικούς τρόπους και σε διαφορετικό βαθμό – φυσικά και ψηφιακά αντικείμενα δημιουργώντας χώρους υβριδικούς όπου το ‘ίχνος’ του παρελθόντος συμπληρώνεται/συνομιλεί/επικαλύπτεται/ αντιπαραβάλλεται με μια ‘κατασκευή’ του παρόντος.

Με ποιους όρους πραγματοποιείται αυτή η συνύπαρξη στο χώρο του Μουσείου; Πώς λειτουργούν τα ψηφιακά εκθέματα σε σχέση με τα φυσικά; Μεταβάλλονται οι σημασίες και οι λειτουργίες του Μουσείου από αυτήν τη συνύπαρξη; Κι ακόμα: Επηρεάζεται ο τρόπος που αφηγείται το μουσείο την ιστορική πραγματικότητα από τη διαμεσολάβηση του ψηφιακού;

Στην παρουσίαση θα εξεταστούν τα παραπάνω ερωτήματα μέσα από την παρουσίαση φυσικών και ψηφιακών εκθεμάτων με ιστορικό/πολιτισμικό περιεχόμενο σε σύγχρονα μουσεία του δυτικού κόσμου.

Θανάσης Τσακαλίδης

Καθηγητής και Πρόεδρος Τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής  Πολυτεχνική Σχολή ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

·         Τίτλος:   Από την παλέτα του Ρέμπραντ στην οθόνη του κομπιούτερ

·      Περίληψη: Θα προσπαθήσουμε να φέρουμε κοντά δύο φαινομενικά αντιδιαμετρικούς κόσμους, τον κόσμο του ορθολογισμού και των ψυχρών λογικών πράξεων (Πληροφορική) με τον κόσμο των πολύμορφων εκφράσεων (Τέχνη).
Κάτω από ποια σχέση μπορεί η πληροφορική να υπηρετήσει την τέχνη; Θα παρουσιάσουμε τέσσερις διαστάσεις αυτής της  σχέσης πάντα με το πρίσμα ότι η πληροφορική θα είναι ένα νέο εργαλείο στην υπηρεσία της τέχνης.
Επιγραμματικά τις τέσσερις διαστάσεις θα τις ονομάσουμε «επιλογή τεχνοτροπίας», «οπτικοποίηση της μουσικής», «δυναμική διάσταση» και «διαδραστική διάσταση».

Με την επερχόμενη επιδρομή των νέων τεχνολογιών ίσως αλλοιωθεί δραστικά το υλικό, ο χώρος και ο τρόπος που δημιουργείται το έργο τέχνης, η τέχνη όμως φωλιάζει βαθύτερα στον άνθρωπο και θα καθυποτάξει το καινούργιο περιβάλλον χωρίς να αλλάξει το βασικό της χαρακτήρα. Θα συνεχίσει να υπηρετεί τη διαχρονικότητα της ύπαρξής μας και να κρυσταλοποιεί τις ποιοτικές μας στιγμές, μόνο που αυτές οι στιγμές θα είναι μεγαλύτερης διάρκειας.

Νίκος Πλατύραχος

Μουσικός, Συνθέτης

· Τίτλος: Τέχνη και επιστήμη - Δρόμοι ασύμπτωτοι και παραπληρωματικοί

·         Περίληψη: Βιωματική προσέγγιση και ανάλυση. Στη συνέχεια θεωρία της Ελένης Γλύκατζη - Αρβελέρ, περί του εν λόγω θέματος

Γιάννης Σκαλτσάς

Eπίκουρος καθηγητής, ακαδημαϊκός υπεύθυνος του Γραφείου Διασύνδεσης της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών

·             Τίτλος: Ψηφιακές κατασκευές - digital fibration

·         Περίληψη: Η λειτουργία του fablab στις σχολές καλών τεχνών και η χρήση τρισδιάστατων ψηφιακών τεχνολογιών στον σχεδιασμό και την παραγωγή καλλιτεχνικού έργου.

Συντονιστής

Γιάννης Αναγνωστόπουλος

Μουσικός, Υπεύθυνος των Πολιτιστικών Ομάδων-Δράσεων και φοιτητικής μέριμνας του Πανεπιστημίου

Startup Growth Lite is a free theme, contributed to the Drupal Community by More than Themes.